Vanliga frågor om Konferens
Konferenz
Många gånger är det utställande företag som bidrar ekonomiskt och möjliggör konferensen. Vid andra tillfällen kan någon leverantör gå in och sponsra tex lokalhyra eller maten.
Vid större möten är det vanligt med utställande företag som får möjlighet att visa sina produkter. Det är oftast leverantörer med anknytning till den bokade konferensen och som kompletterar denna.
Skicka en utvärdering direkt eller dagen efter till deltagarna med väl valda frågor. Ha gärna en skala 1-10 för att kunna mäta helheten. Be om återkoppling på det viktigaste deltagaren tagit med sig.
För att få feedback är det en förutsättning att skicka ut en utvärdering efteråt. Det är också värdefullt att under mötet använda ett konferensverktyg där man kan rösta och ställa frågor för att öka dialogen.
Använd gärna ett digitalt verktyg såsom trippus, menti eller tablet där man kan ställa frågor, rösta och utvärdera mötet under tiden och efteråt. De skapar engagemang och gör mötet med kreativt.
Ha alltid med presentationen på ett usb minne om någon dator skulle krångla. Ta med adapters och laddare till din dator. Om en talare får förhinder tänk på att snabbt kunna stuva om i programmet. mm mm
Vid större möten kan det vara trevligt med värdar som visar deltagarna rätt, svarar på frågor och representerar arrangören på ett positivt sätt.
Förberedelse och planering är A och O. Tänk igenom syfte och mål för de deltagare som ska närvara. Boka tidigt upp eventuella talare och den anläggning som passar mötet bäst
Beroende på typ av möte och tidsåtgång, är det alltid positivt med något som bryter av informationsflödet. Detta påverkas också av vilket budskap ni vill förmedla på mötet. En ren utbildning kanske inte behöver en underhållningspunkt, men däremot är det viktigt på en kick off eller ett säljevent. Vilken känsla skall deltagaren lämna dagen med - full med ny kunskap eller wow-känsla?
Syftet med mötet är beroende på vad som ska förmedlas. Det kan vara ett informationsmöte, beslutsmöte, en kreativ workshop eller en utbildning.
Självklart kan man boka flera dagar för ett möte. Antingen sammanhängade eller vid olika tillfällen.
Man bör tänka på mötets längd och tidpunkt. Ett kortare möte kanske passar bättre nära kommunikationer medan en övernattningkonferens lämpar sig en bit utanför city för att hålla gruppen samlad.
Generellt är sommar, höstlov och dagar i anslutning till storhelger inte att föredra för möten då många av deltagarna kan vara lediga. Finns det deltagare som har lång resväg bör man ha det i åtanke om man planerar en tidig start eller ett sent avslut för mötet.
Vanligast är att vi fakturerar efter arrangemangets genomförande. Vid större arrangemang kan en förskottsfaktura utgå som täcker minst lokalhyran.
Läs mer om hur man bokar konferens hos oss här.
Budgeten bör anpassas efter målet och syftet med konferensen. Vissa möten kan ha en lägre budget, men andra bör vara mer påkostade för att förmedla rätt budskap till deltagarna.
Beroende på mål och syfte med mötet kan en aktivitet förstärka budskapet, men vid många möten behövs inte detta.
Det finns många talarförmedlingar att vända sig till, ett par exempel är talarforum.se eller talarformedlingen.se Men många talare går också att bokas direkt och hittas på nätet. Var tydlig med ämnet och vilken känsla som ska finnas kvar i tankarna efter föreläsningen.
En vacker blombukett är alltid uppskattat, men är kursledaren inresande från annan ort kanske ett presentkort passar bättre. Är det en utländsk talare rekommenderas något klassiskt svenskt där Svenskt Tenn och Skultuna är idéförslag. Många företag skänker en gåva till välgörenhet istället för give-aways och talaren får istället ett värdebevis på detta. Mycket uppskattat!
Några ofta förekommande organisationer är röda korset, räddabarnen, barncancerfonden och unicef.
Ha en registrering med namnskyltar som visar namn och företag. Nyttja pauser för mingel och samtal. Det finns vissa appar för deltagarhantering där man kan byta adresser och skapa nätverk.
Var noga med att informera om hålltider för dagen med pauser och beräknat avslut. Det är viktigt att att det är tydligt vad på agendan som är informationspunkter och vad som är beslutspunkter. Tidsåtgång måste finnas och en mötesledare som har kontroll på att agenda med tider hålls.
Innehållet på en konferens styr mötets längd. Hellre få punkter på agendan som hinns med än att lägga in för mycket som måste flyttas till nästa tillfälle. Håll tiderna för respektive punkt och gå vidare. Boka ett nytt möte för det som drog ut på tiden.
Ja, es ist möglich, die Sitzung/Konferenz im IVA-Konferenzzentrum aufzuzeichnen oder zu filmen, da wir über eine eigene Ausrüstung und Techniker dafür verfügen. Unser Auditorium verfügt über fortschrittliche Technik, z. B. ein kleines Studio für die Filmproduktion. Wir verfügen aber auch über eine mobile Lösung, die in unserem zweitgrößten Saal und im Festsaal z. B. für Frühstückstreffen funktioniert. Im IVA Conference Centre sind unsere Konferenzräume und Tagungsräume mit benutzerfreundlicher Technik ausgestattet, damit Sie das Beste aus Ihrem Konferenzaufenthalt herausholen können.
Lesen Sie mehr über Audio- und Videoaufnahmen im IVA-Konferenzzentrum
Technologie ist eine Herausforderung, und trotz aller Tests und Überprüfungen kann immer noch etwas schiefgehen. Wir wagen jedoch zu versprechen, dass wir über sehr gute Ressourcen verfügen, um eventuell auftretende Probleme zu lösen. Mit unseren eigenen Technikern und einer ständigen Überprüfung aller Konferenzräume, Sitzungssäle und Auditorien usw. sind wir gut gerüstet.
Wir tun stets unser Möglichstes, damit sich Bucher und Redner während der Veranstaltung sicher fühlen. Im IVA Conference Centre sind wir technisch darauf vorbereitet, die verschiedenen Anforderungen zu erfüllen, die bei einer Tagung oder Konferenz auftreten.
Lesen Sie mehr über die Konferenztechnik im IVA Conference Centre
Für alles, was im IVA Conference Centre serviert wird, arbeiten wir mit dem Restaurant Grodan zusammen. Es handelt sich um eine erstklassige Küche und eine umfangreiche Speisekarte, die sowohl Klassiker als auch neue spannende Elemente enthält. Das Restaurant Grodan bietet auch Buffets und Mixteller an, je nach Anlass und Budget. Das Essen ist ein wichtiger Bestandteil der Konferenz/Tagung und mit dem Restaurant Grodan garantieren wir wirklich gutes Essen, das den Aufenthalt im IVA Conference Centre zu einem fantastischen Gesamterlebnis macht.
Hier können Sie mehr über das Restaurant Grodan lesen und auch die verschiedenen Menüs sehen
Man kan knappt tro att det bakom citypulsen vid Stureplan, mitt i Stockholm city, finns en så härligt grön oas. Vår trädgård används flitigt av konfererande gäster för fikapaus, men också en perfekt plats för välkomstdrinken innan middagen i samband med att du hyrt konferenslokaler, hörsal eller festvåning här på IVA Konferenscenter.
Här kan du se en bilder på trädgården på IVA Konferenscenter
Unser größter Konferenzraum im IVA-Konferenzzentrum in Östermalm, Stockholm, ist das Auditorium Wallenbergsalen, das Platz für 150 Teilnehmer in bequemen Sesseln bietet. Es ist auch möglich, bei Bedarf eine Reihe zusätzlicher Stühle aufzustellen. Wallenbergsalen ist ein modernes Auditorium für Veranstaltungen und Konferenzen, das in einem modernen nordischen Stil eingerichtet ist.
Lesen Sie hier mehr über die Wallenberg-Halle.
Unser Festsaal ist ideal für Frühstückstreffen. Hier sitzen Sie an runden Tischen mit jeweils 8 Personen. Der Raum verfügt über ein Soundsystem mit vier drahtlosen Einheiten. Außerdem gibt es eine große Filmleinwand und einen Projektor mit Rückprojektion. Der Bankettsaal im IVA Conference Centre in Östermalm, Stockholm, befindet sich in einem schönen Gebäude aus der Jahrhundertwende, das sorgfältig im neoklassischen Stil renoviert wurde.
Lesen Sie hier mehr über die Bankett- und Veranstaltungsräume von IVA Conference.
Det blir allt vanligare med kostavvikelser och vårt stora kök har bra kapacitet att hantera det.
Däremot är det viktigt att meddela detta i god tid innan mötet för en smidig service. Allergier, vegan och vegetarisk kost är självklarheter, däremot inte olika typer av dieter. IVA Konferenscenter samarbetar med Restaurang Grodan, som lagar förstklassig konferenslunch.
Läs mer och ta del av menyn på Restaurang Grodan
Welche Möbel wir vorschlagen, hängt vom Zweck der Veranstaltung ab. Im Falle von Bildung und Lernen sind Schulstühle oder U-Tische vorzuziehen. Für eine Vorstandssitzung ist ein Konferenztisch am besten geeignet. Für kreativere Besprechungen empfiehlt sich eine Insel-Bestuhlung, bei der die Plätze von mittags bis nachmittags gewechselt werden. Ein paar Stehtische im hinteren Teil des Raumes sind in der Regel willkommen, wenn Sie Abwechslung brauchen. Im IVA Conference Centre passen wir das Mobiliar des Sitzungssaals oder Konferenzraums an die Bedürfnisse der Sitzung an.
Bitte sehen Sie sich hier unsere verschiedenen Konferenzräume an.