Vanliga frågor om Konferens
Konferenssi
Många gånger är det utställande företag som bidrar ekonomiskt och möjliggör konferensen. Vid andra tillfällen kan någon leverantör gå in och sponsra tex lokalhyra eller maten.
Vid större möten är det vanligt med utställande företag som får möjlighet att visa sina produkter. Det är oftast leverantörer med anknytning till den bokade konferensen och som kompletterar denna.
Skicka en utvärdering direkt eller dagen efter till deltagarna med väl valda frågor. Ha gärna en skala 1-10 för att kunna mäta helheten. Be om återkoppling på det viktigaste deltagaren tagit med sig.
För att få feedback är det en förutsättning att skicka ut en utvärdering efteråt. Det är också värdefullt att under mötet använda ett konferensverktyg där man kan rösta och ställa frågor för att öka dialogen.
Använd gärna ett digitalt verktyg såsom trippus, menti eller tablet där man kan ställa frågor, rösta och utvärdera mötet under tiden och efteråt. De skapar engagemang och gör mötet med kreativt.
Ha alltid med presentationen på ett usb minne om någon dator skulle krångla. Ta med adapters och laddare till din dator. Om en talare får förhinder tänk på att snabbt kunna stuva om i programmet. mm mm
Vid större möten kan det vara trevligt med värdar som visar deltagarna rätt, svarar på frågor och representerar arrangören på ett positivt sätt.
Förberedelse och planering är A och O. Tänk igenom syfte och mål för de deltagare som ska närvara. Boka tidigt upp eventuella talare och den anläggning som passar mötet bäst
Beroende på typ av möte och tidsåtgång, är det alltid positivt med något som bryter av informationsflödet. Detta påverkas också av vilket budskap ni vill förmedla på mötet. En ren utbildning kanske inte behöver en underhållningspunkt, men däremot är det viktigt på en kick off eller ett säljevent. Vilken känsla skall deltagaren lämna dagen med - full med ny kunskap eller wow-känsla?
Syftet med mötet är beroende på vad som ska förmedlas. Det kan vara ett informationsmöte, beslutsmöte, en kreativ workshop eller en utbildning.
Självklart kan man boka flera dagar för ett möte. Antingen sammanhängade eller vid olika tillfällen.
Man bör tänka på mötets längd och tidpunkt. Ett kortare möte kanske passar bättre nära kommunikationer medan en övernattningkonferens lämpar sig en bit utanför city för att hålla gruppen samlad.
Generellt är sommar, höstlov och dagar i anslutning till storhelger inte att föredra för möten då många av deltagarna kan vara lediga. Finns det deltagare som har lång resväg bör man ha det i åtanke om man planerar en tidig start eller ett sent avslut för mötet.
Vanligast är att vi fakturerar efter arrangemangets genomförande. Vid större arrangemang kan en förskottsfaktura utgå som täcker minst lokalhyran.
Läs mer om hur man bokar konferens hos oss täällä.
Budgeten bör anpassas efter målet och syftet med konferensen. Vissa möten kan ha en lägre budget, men andra bör vara mer påkostade för att förmedla rätt budskap till deltagarna.
Beroende på mål och syfte med mötet kan en aktivitet förstärka budskapet, men vid många möten behövs inte detta.
Det finns många talarförmedlingar att vända sig till, ett par exempel är talarforum.se eller talarformedlingen.se Men många talare går också att bokas direkt och hittas på nätet. Var tydlig med ämnet och vilken känsla som ska finnas kvar i tankarna efter föreläsningen.
En vacker blombukett är alltid uppskattat, men är kursledaren inresande från annan ort kanske ett presentkort passar bättre. Är det en utländsk talare rekommenderas något klassiskt svenskt där Svenskt Tenn och Skultuna är idéförslag. Många företag skänker en gåva till välgörenhet istället för give-aways och talaren får istället ett värdebevis på detta. Mycket uppskattat!
Några ofta förekommande organisationer är röda korset, räddabarnen, barncancerfonden och unicef.
Ha en registrering med namnskyltar som visar namn och företag. Nyttja pauser för mingel och samtal. Det finns vissa appar för deltagarhantering där man kan byta adresser och skapa nätverk.
Var noga med att informera om hålltider för dagen med pauser och beräknat avslut. Det är viktigt att att det är tydligt vad på agendan som är informationspunkter och vad som är beslutspunkter. Tidsåtgång måste finnas och en mötesledare som har kontroll på att agenda med tider hålls.
Innehållet på en konferens styr mötets längd. Hellre få punkter på agendan som hinns med än att lägga in för mycket som måste flyttas till nästa tillfälle. Håll tiderna för respektive punkt och gå vidare. Boka ett nytt möte för det som drog ut på tiden.
Kyllä, IVA-konferenssikeskuksessa on mahdollista nauhoittaa tai kuvata kokousta/konferenssia, sillä meillä on tätä varten omat laitteemme ja tekniikkamme. Auditorioissamme on edistyksellistä tekniikkaa, kuten pieni studio elokuvatuotantoa varten. Mutta meillä on myös liikkuva ratkaisu, joka toimii toiseksi suurimmassa huoneessamme ja juhlasalissa esimerkiksi aamiaiskokouksia varten. IVA-konferenssikeskuksemme kokoushuoneissa ja kokoustiloissa on käyttäjäystävällistä tekniikkaa, jonka avulla saat kaiken mahdollisen irti kokouslomastasi.
Lue lisää äänen ja videon tallentamisesta IVA-konferenssikeskuksessa.
Teknologia on haaste, ja testauksesta ja tarkistuksesta huolimatta jokin voi silti aiheuttaa ongelmia. Uskallamme kuitenkin luvata, että meillä on erittäin hyvät resurssit ratkaista mahdolliset ongelmat. Meillä on omat teknikot ja kaikkien kokoushuoneiden, kokoushuoneiden ja auditorioiden jne. jatkuva tarkastus, joten olemme hyvin varustautuneita.
Teemme aina kaikkemme varmistaaksemme, että varaajat ja puhujat tuntevat olonsa turvalliseksi tapahtuman aikana. IVA-konferenssikeskuksessa olemme teknisesti valmistautuneet vastaamaan erilaisiin vaatimuksiin, joita kokouksessa tai konferenssissa ilmenee.
Lue lisää IVA-konferenssikeskuksen konferenssitekniikasta.
Teemme yhteistyötä ravintola Grodanin kanssa, kun on kyse kaikesta, mitä IVA-konferenssikeskuksessa tarjoillaan. Kyseessä on ensiluokkainen keittiö ja laaja menu, jossa on sekä klassikoita että uusia jännittäviä elementtejä. Ravintola Grodan tarjoaa myös buffet- ja mingle-lautasia tilaisuuden ja budjetin mukaan. Ruoka on tärkeä osa konferenssia/kokousta, ja ravintola Grodanissa takaamme todella hyvän ruoan, joka tarjoaa upean kokonaiskokemuksen IVA-konferenssikeskuksessa oleskelusta.
Täältä voit lukea lisää ravintola Grodanista ja tutustua sen eri ruokalistoihin.
Man kan knappt tro att det bakom citypulsen vid Stureplan, mitt i Stockholm city, finns en så härligt grön oas. Vår trädgård används flitigt av konfererande gäster för fikapaus, men också en perfekt plats för välkomstdrinken innan middagen i samband med att du hyrt konferenslokaler, hörsal eller festvåning här på IVA Konferenscenter.
Här kan du se en bilder på trädgården på IVA Konferenscenter
Tukholman Östermalmissa sijaitsevan IVA-konferenssikeskuksen suurin kokoustilamme on Wallenbergsalenin auditorio, johon mahtuu 150 osallistujaa mukavissa nojatuoleissa. Tarvittaessa on myös mahdollista lisätä useita lisätuoleja. Wallenbergsalen on moderniin pohjoismaiseen tyyliin sisustettu huipputekninen auditorio tapahtumia ja konferensseja varten.
Lue lisää Wallenberg-salista täältä.
Juhlasalimme on ihanteellinen aamiaiskokouksia varten. Täällä istutaan pyöreissä pöydissä, joissa kussakin on 8 henkilöä. Tilassa on äänentoistojärjestelmä, jossa on neljä langatonta laitetta. Tilassa on myös suuri valkokangas ja projektori, jossa on takaprojektio. IVA-konferenssikeskuksen juhlasali Östermalmissa Tukholman kaupungissa sijaitsee kauniissa vuosisadan vaihteen tiloissa, jotka on kunnostettu huolellisesti uusklassiseen tyyliin.
Lue lisää IVA-konferenssin juhla- ja juhlatiloista täältä..
Ruokavaliopoikkeamat ovat yhä yleisempiä, ja suuri keittiömme on hyvin varustautunut käsittelemään niitä.
On kuitenkin tärkeää, että ilmoitat meille hyvissä ajoin ennen kokousta, jotta voimme varmistaa palvelun sujuvuuden. Allergiat, vegaani- ja kasvisruokavaliot otetaan huomioon, mutta ei erityyppisiä ruokavalioita. IVA-konferenssikeskus tekee yhteistyötä ravintola Grodanin kanssa, joka valmistaa ensiluokkaisia kokouslounaita.
Lue lisää ja tutustu ruokalistaan ravintola Grodanissa
Ehdottamamme kalusteet riippuvat kokouksen tarkoituksesta. Jos kyseessä on koulutus ja oppiminen, kouluistuimet tai U-pöydät ovat suositeltavia. Hallituksen kokoukseen sopii parhaiten kokouspöytä. Luovampiin kokouksiin sopii ehkä saarekkeellinen istuin, jossa istuimet vaihtuvat keskipäivästä iltapäivään. Muutama seisomapöytä takana on yleensä tervetullut, jos tarvitaan vaihtelua. Me IVA-konferenssikeskuksessa sovitamme kokoushuoneen tai neuvotteluhuoneen kalusteet kokouksen tarpeiden mukaan.
Tutustu eri kokoustiloihimme täällä.