Vanliga frågor om Konferens

Konferanse

Här finner du svar på några av de vanligaste frågorna vi får från våra gäster gällande konferens.
Hur viktigt är det med en backup-plan för oväntade situationer?

Ha alltid med presentationen på ett usb minne om någon dator skulle krångla. Ta med adapters och laddare till din dator. Om en talare får förhinder tänk på att snabbt kunna stuva om i programmet. mm mm



Vilken roll spelar volontärer vid en konferens?

Vid större möten kan det vara trevligt med värdar som visar deltagarna rätt, svarar på frågor och representerar arrangören på ett positivt sätt.



Hur gör man en bra konferens?

Förberedelse och planering är A och O. Tänk igenom syfte och mål för de deltagare som ska närvara. Boka tidigt upp eventuella talare och den anläggning som passar mötet bäst



Hur skapar man en balans mellan professionellt innehåll och underhållning?

Beroende på typ av möte och tidsåtgång, är det alltid positivt med något som bryter av informationsflödet. Detta påverkas också av vilket budskap ni vill förmedla på mötet. En ren utbildning kanske inte behöver en underhållningspunkt, men däremot är det viktigt på en kick off eller ett säljevent. Vilken känsla skall deltagaren lämna dagen med - full med ny kunskap eller wow-känsla?



Vad är syftet med att hålla en konferens?

Syftet med mötet är beroende på vad som ska förmedlas. Det kan vara ett informationsmöte, beslutsmöte, en kreativ workshop eller en utbildning.



Är det möjligt att boka konferenscenter för flerdagsevenemang?

Självklart kan man boka flera dagar för ett möte. Antingen sammanhängade eller vid olika tillfällen.



Hur väljer man en lämplig plats för en konferens?

Man bör tänka på mötets längd och tidpunkt. Ett kortare möte kanske passar bättre nära kommunikationer medan en övernattningkonferens lämpar sig en bit utanför city för att hålla gruppen samlad.



Finns det möteslokaler som är lämpliga för kreativa workshops?

Många av våra lokaler kan möbleras efter kundens önskemål.

Läs mer om våra olika lokaler här.



Vilka faktorer bör man överväga vid val av datum för en konferens?

Generellt är sommar, höstlov och dagar i anslutning till storhelger inte att föredra för möten då många av deltagarna kan vara lediga. Finns det deltagare som har lång resväg bör man ha det i åtanke om man planerar en tidig start eller ett sent avslut för mötet.



Hur fungerar betalningsprocessen för bokningar?

Vanligast är att vi fakturerar efter arrangemangets genomförande. Vid större arrangemang kan en förskottsfaktura utgå som täcker minst lokalhyran.

Läs mer om hur man bokar konferens hos oss här.



Hur stor bör budgeten vara för en konferens?

Budgeten bör anpassas efter målet och syftet med konferensen. Vissa möten kan ha en lägre budget, men andra bör vara mer påkostade för att förmedla rätt budskap till deltagarna.



Ska man alltid ha någon form av aktivitet?

Beroende på mål och syfte med mötet kan en aktivitet förstärka budskapet, men vid många möten behövs inte detta.



Hur hittar man talare till en konferens?

Det finns många talarförmedlingar att vända sig till, ett par exempel är talarforum.se eller talarformedlingen.se Men många talare går också att bokas direkt och hittas på nätet. Var tydlig med ämnet och vilken känsla som ska finnas kvar i tankarna efter föreläsningen.



Vad ger man lämpligast för give away till talare?

En vacker blombukett är alltid uppskattat, men är kursledaren inresande från annan ort kanske ett presentkort passar bättre. Är det en utländsk talare rekommenderas något klassiskt svenskt där Svenskt Tenn och Skultuna är idéförslag. Många företag skänker en gåva till välgörenhet istället för give-aways och talaren får istället ett värdebevis på detta. Mycket uppskattat!
Några ofta förekommande organisationer är röda korset, räddabarnen, barncancerfonden och unicef.



Hur skapar man nätverksmöjligheter på en konferens?

Ha en registrering med namnskyltar som visar namn och företag. Nyttja pauser för mingel och samtal. Det finns vissa appar för deltagarhantering där man kan byta adresser och skapa nätverk.



Vilken typ av innehåll bör en konferensagenda innefatta?

Var noga med att informera om hålltider för dagen med pauser och beräknat avslut. Det är viktigt att att det är tydligt vad på agendan som är informationspunkter och vad som är beslutspunkter. Tidsåtgång måste finnas och en mötesledare som har kontroll på att agenda med tider hålls.



Hur lång bör en konferens vara?

Innehållet på en konferens styr mötets längd. Hellre få punkter på agendan som hinns med än att lägga in för mycket som måste flyttas till nästa tillfälle. Håll tiderna för respektive punkt och gå vidare. Boka ett nytt möte för det som drog ut på tiden.



Hur säkrar man sponsring för en konferens?

Många gånger är det utställande företag som bidrar ekonomiskt och möjliggör konferensen. Vid andra tillfällen kan någon leverantör gå in och sponsra tex lokalhyra eller maten.



Hur väljer man rätt utställare för en konferens?

Vid större möten är det vanligt med utställande företag som får möjlighet att visa sina produkter. Det är oftast leverantörer med anknytning till den bokade konferensen och som kompletterar denna.



Hur mäter man framgången av en konferens?

Skicka en utvärdering direkt eller dagen efter till deltagarna med väl valda frågor. Ha gärna en skala 1-10 för att kunna mäta helheten. Be om återkoppling på det viktigaste deltagaren tagit med sig.



Vilka är de bästa sätten att samla feedback från deltagare?

För att få feedback är det en förutsättning att skicka ut en utvärdering efteråt. Det är också värdefullt att under mötet använda ett konferensverktyg där man kan rösta och ställa frågor för att öka dialogen.



Hur kan man göra en konferens mer interaktiv?

Använd gärna ett digitalt verktyg såsom trippus, menti eller tablet där man kan ställa frågor, rösta och utvärdera mötet under tiden och efteråt. De skapar engagemang och gör mötet med kreativt.



Er det mulig å ta opp eller filme møtet eller konferansen?

Ja, det er mulig å ta opp eller filme møtet/konferansen på IVA Konferansesenter, da vi har eget utstyr og teknikere for dette. Auditoriet vårt har avansert teknologi, blant annet et lite studio for filmproduksjon. Men vi har også en mobil løsning som fungerer i vårt nest største rom og i festsalen, for eksempel til frokostmøter. På IVA Konferansesenter er våre konferanserom og møterom utstyrt med brukervennlig teknologi som hjelper deg med å få mest mulig ut av konferanseoppholdet.

Les mer om lyd- og videoopptak på IVAs konferansesenter



Kan man få hjälp med tekniken under mötet eller konferensen?

Tekniken är en utmaning, trots tester och genomgång kan något ändå sätta käppar i hjulet. Däremot vågar vi lova att vi har mycket bra resurser för att lösa eventuella problem som kan uppstå. Med egna tekniker och en löpande översyn av samtliga konferenslokaler, mötesrum och hörsalar etcetera, så är vi bra rustade.
Vi gör alltid vårt yttersta för att bokare och talare ska känna sig trygga vid genomförandet. På IVA Konferenscenter är vi tekniskt förberedda för att tillgodose de olika krav som uppstår på ett möte eller en konferens.

Här kan du läsa mer om konferenstekniken på IVA Konferenscenter



Kan du hjelpe til med mat og drikke til minglingen under møtet eller konferansen?

Vi samarbeider med Restaurant Grodan når det gjelder alt som serveres på IVA Konferansesenter. Det er et førsteklasses kjøkken og en stor meny med både klassikere og nye spennende innslag. Restaurant Grodan tilbyr også buffeter og mingletallerkener som passer til anledning og budsjett. Maten er en viktig del av konferansen/møtet, og med Restaurant Grodan garanterer vi virkelig god mat som gir en fantastisk totalopplevelse av oppholdet på IVA Konferansesenter.

Her kan du lese mer om Restaurant Grodan og også se deres ulike menyer



Kan man vara utomhus i trädgården i samband med mötet eller konferensen?

Man kan knappt tro att det bakom citypulsen vid Stureplan, mitt i Stockholm city, finns en så härligt grön oas. Vår trädgård används flitigt av konfererande gäster för fikapaus, men också en perfekt plats för välkomstdrinken innan middagen i samband med att du hyrt konferenslokaler, hörsal eller festvåning här på IVA Konferenscenter.

Här kan du se en bilder på trädgården på IVA Konferenscenter



Hvor mange deltakere er det plass til i det største møterommet?

Vårt største konferanserom på IVA Konferenscenter på Östermalm i Stockholm er auditoriet Wallenbergsalen, med plass til 150 deltakere i komfortable lenestoler. Det er også mulig å sette inn et antall ekstra stoler ved behov. Wallenbergsalen er et toppmoderne auditorium for arrangementer og konferanser, innredet i en moderne nordisk stil.

Les mer om Wallenberg Hall her.



Har du et rom som egner seg for frokostmøter?

Bankettsalen vår er ideell for frokostmøter. Her sitter dere ved runde bord med 8 personer ved hvert. Lokalet har et lydanlegg med fire trådløse enheter. Det finnes også et stort filmlerret og en projektor med bakprojeksjon. Festsalen på IVA Konferenscenter på Östermalm i Stockholm ligger i vakre lokaler fra århundreskiftet, som er nennsomt renovert i nyklassisistisk stil.

Les mer om IVA-konferansens bankettsal og selskapslokaler her.



Erbjuder ni specialkost när vi beställer mat till mötet eller konferensen?

Det blir allt vanligare med kostavvikelser och vårt stora kök har bra kapacitet att hantera det.
Däremot är det viktigt att meddela detta i god tid innan mötet för en smidig service. Allergier, vegan och vegetarisk kost är självklarheter, däremot inte olika typer av dieter. IVA Konferenscenter samarbetar med Restaurang Grodan, som lagar förstklassig konferenslunch.

Läs mer och ta del av menyn på Restaurang Grodan



Hvilke møbler passer best til møterommet?

Hvilke møbler vi foreslår, avhenger av formålet med møtet. Når det gjelder utdanning og læring, er skolebenker eller U-bord å foretrekke. For et styremøte er et konferansebord det beste. For mer kreative møter kan det være aktuelt med øysitteplasser der man bytter plass fra midt på dagen til ettermiddagen. Noen få ståbord bakerst i lokalet er som regel kjærkomment hvis dere trenger variasjon. På IVA Konferansesenter tilpasser vi møblene i møterommet eller konferanserommet etter møtets behov.

Ta en titt på våre ulike konferanserom her.