Vanliga frågor om Konferens

Conferencia

Här finner du svar på några av de vanligaste frågorna vi får från våra gäster gällande konferens.
Vilken typ av innehåll bör en konferensagenda innefatta?

Var noga med att informera om hålltider för dagen med pauser och beräknat avslut. Det är viktigt att att det är tydligt vad på agendan som är informationspunkter och vad som är beslutspunkter. Tidsåtgång måste finnas och en mötesledare som har kontroll på att agenda med tider hålls.



Hur lång bör en konferens vara?

Innehållet på en konferens styr mötets längd. Hellre få punkter på agendan som hinns med än att lägga in för mycket som måste flyttas till nästa tillfälle. Håll tiderna för respektive punkt och gå vidare. Boka ett nytt möte för det som drog ut på tiden.



Hur säkrar man sponsring för en konferens?

Många gånger är det utställande företag som bidrar ekonomiskt och möjliggör konferensen. Vid andra tillfällen kan någon leverantör gå in och sponsra tex lokalhyra eller maten.



Hur väljer man rätt utställare för en konferens?

Vid större möten är det vanligt med utställande företag som får möjlighet att visa sina produkter. Det är oftast leverantörer med anknytning till den bokade konferensen och som kompletterar denna.



Hur mäter man framgången av en konferens?

Skicka en utvärdering direkt eller dagen efter till deltagarna med väl valda frågor. Ha gärna en skala 1-10 för att kunna mäta helheten. Be om återkoppling på det viktigaste deltagaren tagit med sig.



Vilka är de bästa sätten att samla feedback från deltagare?

För att få feedback är det en förutsättning att skicka ut en utvärdering efteråt. Det är också värdefullt att under mötet använda ett konferensverktyg där man kan rösta och ställa frågor för att öka dialogen.



Hur kan man göra en konferens mer interaktiv?

Använd gärna ett digitalt verktyg såsom trippus, menti eller tablet där man kan ställa frågor, rösta och utvärdera mötet under tiden och efteråt. De skapar engagemang och gör mötet med kreativt.



Hur viktigt är det med en backup-plan för oväntade situationer?

Ha alltid med presentationen på ett usb minne om någon dator skulle krångla. Ta med adapters och laddare till din dator. Om en talare får förhinder tänk på att snabbt kunna stuva om i programmet. mm mm



Vilken roll spelar volontärer vid en konferens?

Vid större möten kan det vara trevligt med värdar som visar deltagarna rätt, svarar på frågor och representerar arrangören på ett positivt sätt.



Hur gör man en bra konferens?

Förberedelse och planering är A och O. Tänk igenom syfte och mål för de deltagare som ska närvara. Boka tidigt upp eventuella talare och den anläggning som passar mötet bäst



Hur skapar man en balans mellan professionellt innehåll och underhållning?

Beroende på typ av möte och tidsåtgång, är det alltid positivt med något som bryter av informationsflödet. Detta påverkas också av vilket budskap ni vill förmedla på mötet. En ren utbildning kanske inte behöver en underhållningspunkt, men däremot är det viktigt på en kick off eller ett säljevent. Vilken känsla skall deltagaren lämna dagen med - full med ny kunskap eller wow-känsla?



Vad är syftet med att hålla en konferens?

Syftet med mötet är beroende på vad som ska förmedlas. Det kan vara ett informationsmöte, beslutsmöte, en kreativ workshop eller en utbildning.



Är det möjligt att boka konferenscenter för flerdagsevenemang?

Självklart kan man boka flera dagar för ett möte. Antingen sammanhängade eller vid olika tillfällen.



Hur väljer man en lämplig plats för en konferens?

Man bör tänka på mötets längd och tidpunkt. Ett kortare möte kanske passar bättre nära kommunikationer medan en övernattningkonferens lämpar sig en bit utanför city för att hålla gruppen samlad.



Finns det möteslokaler som är lämpliga för kreativa workshops?

Många av våra lokaler kan möbleras efter kundens önskemål.

Läs mer om våra olika lokaler här.



Vilka faktorer bör man överväga vid val av datum för en konferens?

Generellt är sommar, höstlov och dagar i anslutning till storhelger inte att föredra för möten då många av deltagarna kan vara lediga. Finns det deltagare som har lång resväg bör man ha det i åtanke om man planerar en tidig start eller ett sent avslut för mötet.



Hur fungerar betalningsprocessen för bokningar?

Vanligast är att vi fakturerar efter arrangemangets genomförande. Vid större arrangemang kan en förskottsfaktura utgå som täcker minst lokalhyran.

Läs mer om hur man bokar konferens hos oss här.



Hur stor bör budgeten vara för en konferens?

Budgeten bör anpassas efter målet och syftet med konferensen. Vissa möten kan ha en lägre budget, men andra bör vara mer påkostade för att förmedla rätt budskap till deltagarna.



Ska man alltid ha någon form av aktivitet?

Beroende på mål och syfte med mötet kan en aktivitet förstärka budskapet, men vid många möten behövs inte detta.



Hur hittar man talare till en konferens?

Det finns många talarförmedlingar att vända sig till, ett par exempel är talarforum.se eller talarformedlingen.se Men många talare går också att bokas direkt och hittas på nätet. Var tydlig med ämnet och vilken känsla som ska finnas kvar i tankarna efter föreläsningen.



Vad ger man lämpligast för give away till talare?

En vacker blombukett är alltid uppskattat, men är kursledaren inresande från annan ort kanske ett presentkort passar bättre. Är det en utländsk talare rekommenderas något klassiskt svenskt där Svenskt Tenn och Skultuna är idéförslag. Många företag skänker en gåva till välgörenhet istället för give-aways och talaren får istället ett värdebevis på detta. Mycket uppskattat!
Några ofta förekommande organisationer är röda korset, räddabarnen, barncancerfonden och unicef.



Hur skapar man nätverksmöjligheter på en konferens?

Ha en registrering med namnskyltar som visar namn och företag. Nyttja pauser för mingel och samtal. Det finns vissa appar för deltagarhantering där man kan byta adresser och skapa nätverk.



¿Es posible grabar o filmar la reunión o conferencia?

Sí, es posible grabar o filmar la reunión/conferencia en el IVA Conference Centre, ya que disponemos de equipos y técnicos propios para ello. Nuestro auditorio cuenta con tecnología avanzada, como un pequeño estudio para la producción de películas. Pero también tenemos una solución móvil que funciona en nuestra segunda sala más grande y en el salón de banquetes para desayunos de trabajo, por ejemplo. En el IVA Conference Centre, nuestras salas de conferencias y salas de reuniones están equipadas con tecnología de fácil uso para ayudarle a sacar el máximo partido de su estancia en la conferencia.

Más información sobre la grabación de audio y vídeo en el Palacio de Congresos del IVA



¿Puede obtener ayuda con la tecnología durante la reunión o conferencia?

La tecnología es un reto y, a pesar de las pruebas y revisiones, algo puede poner pegas. Sin embargo, nos atrevemos a prometer que disponemos de muy buenos recursos para solucionar cualquier problema que pueda surgir. Con nuestros propios técnicos y una revisión continua de todas las salas de conferencias, salas de reuniones y auditorios, etc., estamos bien equipados.
Siempre hacemos todo lo posible para que los organizadores y los ponentes se sientan seguros durante el acto. En el IVA Conference Centre, estamos técnicamente preparados para satisfacer los diversos requisitos que surgen en una reunión o conferencia.

Más información sobre la tecnología de conferencias en el IVA Conference Centre



¿Puede ayudar con comida y bebida para el "mingle" durante la reunión o conferencia?

Colaboramos con el Restaurante Grodan en todo lo que se sirve en el Centro de Conferencias IVA. Se trata de una cocina de primera clase y una amplia carta con clásicos y nuevos elementos excitantes. El Restaurante Grodan también ofrece buffets y platos combinados que se adaptan a la ocasión y al presupuesto. La comida es un elemento importante de la conferencia/reunión y con el Restaurante Grodan garantizamos una comida realmente buena que proporciona una fantástica experiencia general de la estancia en el Centro de Conferencias IVA.

Aquí puedes leer más sobre Restaurant Grodan y también ver sus diferentes menús.



Kan man vara utomhus i trädgården i samband med mötet eller konferensen?

Man kan knappt tro att det bakom citypulsen vid Stureplan, mitt i Stockholm city, finns en så härligt grön oas. Vår trädgård används flitigt av konfererande gäster för fikapaus, men också en perfekt plats för välkomstdrinken innan middagen i samband med att du hyrt konferenslokaler, hörsal eller festvåning här på IVA Konferenscenter.

Här kan du se en bilder på trädgården på IVA Konferenscenter



¿Cuántos participantes puede albergar la sala de reuniones más grande?

Nuestra sala de conferencias más grande en el IVA Conference Centre de Östermalm, en la ciudad de Estocolmo, es el auditorio Wallenbergsalen, con capacidad para 150 participantes en cómodos sillones. También es posible añadir varias sillas adicionales si fuera necesario. Wallenbergsalen es un auditorio de última generación para actos y conferencias, decorado en un moderno estilo nórdico.

Más información sobre la Sala Wallenberg.



¿Dispone de una sala adecuada para desayunos de trabajo?

Nuestra sala de banquetes es ideal para desayunos de trabajo. Aquí se sientan en mesas redondas con 8 personas en cada una. La sala dispone de un sistema de sonido con cuatro unidades inalámbricas. También hay una gran pantalla de cine y un proyector con retroproyección. La sala de banquetes del Centro de Conferencias IVA de Östermalm, en la ciudad de Estocolmo, se encuentra en unas preciosas instalaciones de principios de siglo, que han sido cuidadosamente renovadas en estilo neoclásico.

Más información sobre las salas de banquetes y actos de IVA Conference aquí.



Erbjuder ni specialkost när vi beställer mat till mötet eller konferensen?

Det blir allt vanligare med kostavvikelser och vårt stora kök har bra kapacitet att hantera det.
Däremot är det viktigt att meddela detta i god tid innan mötet för en smidig service. Allergier, vegan och vegetarisk kost är självklarheter, däremot inte olika typer av dieter. IVA Konferenscenter samarbetar med Restaurang Grodan, som lagar förstklassig konferenslunch.

Läs mer och ta del av menyn på Restaurang Grodan



¿Qué mobiliario es mejor para la sala de reuniones?

El mobiliario que sugerimos depende de la finalidad de la reunión. En el caso de la educación y el aprendizaje, son preferibles los asientos escolares o las mesas en U. Para una reunión de consejo de administración, lo mejor es una mesa de conferencias. Para reuniones más creativas, tal vez asientos en isla en los que se cambia de asiento de mediodía a tarde. Unas cuantas mesas de pie al fondo suelen ser apreciadas si se necesita variedad. En el IVA Conference Centre, adaptamos el mobiliario de la sala de reuniones o de conferencias en función de las necesidades de la reunión.

Consulte aquí nuestras diferentes salas de conferencias.