Vanliga frågor om Konferens
Conference
Många gånger är det utställande företag som bidrar ekonomiskt och möjliggör konferensen. Vid andra tillfällen kan någon leverantör gå in och sponsra tex lokalhyra eller maten.
Vid större möten är det vanligt med utställande företag som får möjlighet att visa sina produkter. Det är oftast leverantörer med anknytning till den bokade konferensen och som kompletterar denna.
Skicka en utvärdering direkt eller dagen efter till deltagarna med väl valda frågor. Ha gärna en skala 1-10 för att kunna mäta helheten. Be om återkoppling på det viktigaste deltagaren tagit med sig.
För att få feedback är det en förutsättning att skicka ut en utvärdering efteråt. Det är också värdefullt att under mötet använda ett konferensverktyg där man kan rösta och ställa frågor för att öka dialogen.
Använd gärna ett digitalt verktyg såsom trippus, menti eller tablet där man kan ställa frågor, rösta och utvärdera mötet under tiden och efteråt. De skapar engagemang och gör mötet med kreativt.
Ha alltid med presentationen på ett usb minne om någon dator skulle krångla. Ta med adapters och laddare till din dator. Om en talare får förhinder tänk på att snabbt kunna stuva om i programmet. mm mm
Vid större möten kan det vara trevligt med värdar som visar deltagarna rätt, svarar på frågor och representerar arrangören på ett positivt sätt.
Förberedelse och planering är A och O. Tänk igenom syfte och mål för de deltagare som ska närvara. Boka tidigt upp eventuella talare och den anläggning som passar mötet bäst
Beroende på typ av möte och tidsåtgång, är det alltid positivt med något som bryter av informationsflödet. Detta påverkas också av vilket budskap ni vill förmedla på mötet. En ren utbildning kanske inte behöver en underhållningspunkt, men däremot är det viktigt på en kick off eller ett säljevent. Vilken känsla skall deltagaren lämna dagen med - full med ny kunskap eller wow-känsla?
Syftet med mötet är beroende på vad som ska förmedlas. Det kan vara ett informationsmöte, beslutsmöte, en kreativ workshop eller en utbildning.
Självklart kan man boka flera dagar för ett möte. Antingen sammanhängade eller vid olika tillfällen.
Man bör tänka på mötets längd och tidpunkt. Ett kortare möte kanske passar bättre nära kommunikationer medan en övernattningkonferens lämpar sig en bit utanför city för att hålla gruppen samlad.
Generellt är sommar, höstlov och dagar i anslutning till storhelger inte att föredra för möten då många av deltagarna kan vara lediga. Finns det deltagare som har lång resväg bör man ha det i åtanke om man planerar en tidig start eller ett sent avslut för mötet.
Vanligast är att vi fakturerar efter arrangemangets genomförande. Vid större arrangemang kan en förskottsfaktura utgå som täcker minst lokalhyran.
Läs mer om hur man bokar konferens hos oss here.
Budgeten bör anpassas efter målet och syftet med konferensen. Vissa möten kan ha en lägre budget, men andra bör vara mer påkostade för att förmedla rätt budskap till deltagarna.
Beroende på mål och syfte med mötet kan en aktivitet förstärka budskapet, men vid många möten behövs inte detta.
Det finns många talarförmedlingar att vända sig till, ett par exempel är talarforum.se eller talarformedlingen.se Men många talare går också att bokas direkt och hittas på nätet. Var tydlig med ämnet och vilken känsla som ska finnas kvar i tankarna efter föreläsningen.
En vacker blombukett är alltid uppskattat, men är kursledaren inresande från annan ort kanske ett presentkort passar bättre. Är det en utländsk talare rekommenderas något klassiskt svenskt där Svenskt Tenn och Skultuna är idéförslag. Många företag skänker en gåva till välgörenhet istället för give-aways och talaren får istället ett värdebevis på detta. Mycket uppskattat!
Några ofta förekommande organisationer är röda korset, räddabarnen, barncancerfonden och unicef.
Ha en registrering med namnskyltar som visar namn och företag. Nyttja pauser för mingel och samtal. Det finns vissa appar för deltagarhantering där man kan byta adresser och skapa nätverk.
Var noga med att informera om hålltider för dagen med pauser och beräknat avslut. Det är viktigt att att det är tydligt vad på agendan som är informationspunkter och vad som är beslutspunkter. Tidsåtgång måste finnas och en mötesledare som har kontroll på att agenda med tider hålls.
Innehållet på en konferens styr mötets längd. Hellre få punkter på agendan som hinns med än att lägga in för mycket som måste flyttas till nästa tillfälle. Håll tiderna för respektive punkt och gå vidare. Boka ett nytt möte för det som drog ut på tiden.
Yes, it is possible to record or film the meeting/conference at IVA Conference Centre, as we have our own equipment and technicians for this. Our auditorium has advanced technology, such as a small studio for film production. But we also have a mobile solution that works in our second largest room and in the banqueting hall for breakfast meetings, for example. At IVA Conference Centre, our conference rooms and meeting rooms are equipped with user-friendly technology to help you get the most out of your conference stay.
Read more about audio and video recording at the IVA Conference Centre
Technology is a challenge, and despite testing and review, something can still put a spanner in the works. However, we dare to promise that we have very good resources to solve any problems that may arise. With our own technicians and an ongoing review of all conference rooms, meeting rooms and auditoriums, etc., we are well equipped.
We always do our utmost to ensure that bookers and speakers feel confident during the event. At IVA Conference Centre, we are technically prepared to meet the various requirements that arise at a meeting or conference.
Read more about the conference technology at IVA Conference Centre
We collaborate with Restaurant Grodan when it comes to everything that is served at the IVA Conference Centre. It is a first-class kitchen and a large menu with both classics and new exciting elements. Restaurant Grodan also offers buffets and mingle plates to suit the occasion and budget. Food is an important element of the conference/meeting and with Restaurant Grodan we guarantee really good food that provides a fantastic overall experience of the stay at IVA Conference Centre.
Here you can read more about Restaurant Grodan and also see their different menus
Man kan knappt tro att det bakom citypulsen vid Stureplan, mitt i Stockholm city, finns en så härligt grön oas. Vår trädgård används flitigt av konfererande gäster för fikapaus, men också en perfekt plats för välkomstdrinken innan middagen i samband med att du hyrt konferenslokaler, hörsal eller festvåning här på IVA Konferenscenter.
Här kan du se en bilder på trädgården på IVA Konferenscenter
Our largest conference room at IVA Conference Centre in Östermalm, Stockholm city, is the Wallenbergsalen auditorium, with room for 150 participants in comfortable armchairs. It is also possible to add a number of extra chairs if needed. Wallenbergsalen is a state-of-the-art auditorium for events and conferences, decorated in a modern Nordic style.
Read more about Wallenberg Hall here.
Our banqueting hall is ideal for breakfast meetings. Here you sit at round tables with 8 people at each. The room has a sound system with four wireless units. There is also a large film screen and projector with rear projection. The banquet hall at IVA Conference Centre in Östermalm, Stockholm city is in beautiful turn-of-the-century premises, which have been carefully renovated in neoclassical style.
Read more about the IVA Conference banqueting hall and function rooms here.
Dietary deviations are becoming more and more common and our large kitchen is well equipped to deal with them.
However, it is important to inform us well in advance of the meeting to ensure a smooth service. Allergies, vegan and vegetarian diets are taken for granted, but not different types of diets. IVA Conference Centre cooperates with Restaurant Grodan, which prepares first-class conference lunches.
Read more and check out the menu at Restaurant Grodan
The furniture we suggest depends on the purpose of the meeting. In the case of education and learning, school seating or U-tables are preferable. For a board meeting, a conference table is best. For more creative meetings, perhaps island seating where you change seats from midday to afternoon. A few standing tables at the back are usually appreciated if you need variation. At IVA Conference Centre, we adapt the furniture in the meeting room or conference room according to the needs of the meeting.
Please check out our different conference rooms here.